Päivä automekaanikkona

Millaista on automekaanikon työ? Jokaisella on varmastikin jonkinlainen mielikuva tästä automekaanikkojen ammattikunnasta, ja miltei jokainen autoilija on sen edustajien kanssa joutunut olemaan tekemisissä.

Työnkuva tässä ammatissa on kuitenkin vuosien varrella muuttunut suurestikin. Yksi suurimmista muutoksista menneisiin aikoihin on tietenkin tietotekniikan mukaantulo todella merkittävällä tavalla. Pelkillä mekaanisilla työkaluilla ei tätä ammattia enää harjoiteta, eikä “rasva-apina” ole alkuunkaan sopiva mekaanikon nimitys, jos se sitä koskaan on ollutkaan.

Pois auton alta

Automekaanikon päivä ei ole enää missään nimessä ykSuccessful Mechanicsitoikkoista puurtamista auton alla. Tietenkin päivän kulku on riippuvainen siitäkin, millaista työtä mekaanikon pajalla tehdään. Osa korjaamoista on erikoistunut vain tiettyihin merkkeihin tai tiettyyn merkkiin, jotkut korjaamot häärivät taas vain klassikkoautojen parissa menneiltä vuosikymmeniltä – tällöin ei vaikkapa tietotekniikka ole niin suuressa osassa.

Monet autokorjaamot kuitenkin tekevät lähes kaikkea auton korjaamiseen ja huoltoon liittyvää. Itse mekaanikot ovat kuitenkin yhä useammin erikoistuneet joko tiettyyn merkkiin tai automekaniikan tiettyyn osa-alueeseen, kuten sähkötöihin, moottoreihin, jne.

Rutiinihuoltotoimet täyttävät mekaanikon päivän

Tyypillisiä mekaanikon töitä ovat joka tapauksessa edelleen määräaikaishuollot, öljynvaihdot, lamppujen vaihdot, sähkötyöt, tuulilasin vaihdot ja korjaukset sekä tietysti renkaanvaihdot. Tyypillinen mekaanikon päivä pitää sisällään näitä rutiinitöitä, mutta harvoin alalla tyypillisiä päivä on montaa peräjälkeen.

Epätyypillinen päivä voi pitää sisällään kaikenlaista, ja juuri autojen tietokoneistuminen ja digitalisoituminen onkin tuonut mukanaan yhä laajemman kirjon ongelmia, joiden selvittämiseen mekaanikko saa olla melkoinen salapoliisi.

Aivan kuten lääkärikin, kohtaa automekaanikko monenlaisia “potilaita” päivän aikana. Ensin selvitetään, mikä autoa vaivaa, minkälaisesta “sairaudesta” on kyse. Sen jälkeen asiakkaalle annetaan arvio kustannuksista ja kerrotaan korjauksen alustava aikataulu. Hieman paikasta riippuen asiat hoidetaan erityisen asiakaspalvelutyöntekijän kanssa tai suoraan mekaanikon kanssa.

Ihmisten kanssa joutuu joka tapauksessa olemaan paljon tekemisissä. Hyvät vuorovaikutustaidot kuuluvat oleellisesti työhön. Asiakkaat eivät useinkaan ymmärrä kovin syvällisesti autonsa sielunelämää, joten mekaanikon tuleekin kyetä välittämään tietonsa ymmärrettävällä kielellä ja välttää ammattislangia ja -jargonia.

Töitä omalla pajalla tai asiakkaan kotona

Automekaanikon päivän ei tarvitse välttämättä kulua kokonaan verstaalla tai pajalla, vaikka se edelleen hyvin tyypillistä onkin. Jotkut mekaanikot saattavat tehdä kotikäyntejä – jälleen lääkärivertaus sopii tähän. Yleensä Suomessa kuitenkaan ei tehdä kovin paljon huoltotöitä niin sanotusti tien päällä, sillä vakuutukset korvaavat hinauspalvelut yleensä kokonaan tai pienellä omavastuulla.

Tyypillistä päivää ei tälläkään alalla siis varsinaisesti ole. Keskimääräisen päivän sisältö kuitenkin riippuu paljolti siitä, mihin mekaanikko on erikoistunut. Työnkuva laajenee jatkuvasti ja asiakkaiden kanssa ollaan yhä enemmän tekemisissä. Monet toimivat myös yrittäjinä, joten yritystoiminnan harjoittamiseen tarvittavia taitoja tarvitaan.