Maailman nopeimmat, kalleimmat ja suurimmat autot
1900-lukua on luonnehdittu monin tavoin, mutta sitä voi hyvällä syyllä kutsua myös autojen vuosisadaksi. Autoista tuli vuosisadan saatossa vaurauden, itsenäisyyden ja henkilökohtaisen vapauden symboli.
Negatiivisiakin puolia on autoiluun liittynyt muun muassa liikenneonnettomuuksien ja päästöjen muodossa, mutta autoteollisuus ja lainsäädäntö ovat pyrkineet osaltaan ratkaisemaan näitä ongelmia parhaan kykynsä mukaan.
Vaikka autoilu saattaa 2000-luvulla eli meidän vuosisadallamme muuttua suurestikin – ja tämä on itse asiassa käytännössä varmaa – on auto yhä tärkeä symboli monelle. Autojen ominaisuudet ovat niiden koko historian ajan kiehtoneet ihmisiä. Mikä auto maksaa eniten? Mikä kulkee nopeimmin? Mikä on kaikkein kookkain menopeli? Tehdäänpä pieni katsaus, sillä nämähän ovat kaikki mitattavissa olevia asioita!
Maailman nopein auto
Guinnessin ennätyksiä pidetään usein eräänlaisina miltei kyseenalaistamattomina auktoriteetteina kaikenlaisista ennätyksistä puhuttaessa. Legendaarisen ennätystehtaan kirjoissa maailman nopein auto -titteli onkin Thrust SSC -nimeä kantavalla autolla, jota ei tosin ihan perustason nettiautopalstalta kannata lähteä etsimään.
Kyseessä on kahdella Rolls Roycen lentokonemoottorilla varustetusta, varta vasten nopeusennätystä rikkomaan tehdystä autosta, joka tosin muistuttaa ulkomuodoltaan lähinnä siipensä menettänyttä hävittäjälentokonetta. Sen huippunopeus? Huimat 1 190 kilometriä tunnissa, jonka kiinalainen NextEV yrittää haastaa.
Nopein maantiekäyttöön tarkoitettu auto on ranskalaisen Bugattin valmistama superauto Bugatti Chiron, 464 kilometriä tunnissa. Elektronisesti sen huippunopeutta on tosin rajoitettu hieman alemmaksi. Voimansa auto saa 8,0-litraisesta W16-moottorista. Chironia tullaan suunnitelmien mukaan valmistamaan vain 500 kappaletta, joten ihan joka pihasta sitäkään ei tule löytymään.
Maailman kallein auto
Bugattin valmistamat autot ovat myös hyvin korkealla maailman kalliimpien autojen listalla, mutta tätä artikkelia kirjoitettaessa paalupaikalla tuotannossa olevista autoista on Koenigsess CCXR, joka lähtee vaatimattomaan 2,05 miljoonan euron hintaan. Ruotsalaisvalmisteisen auton hinnan ohittaa kuitenkin ilmeisesti vuonna 2018 julkaistava brittiläisen Aston Martinin AM-RB 00, jonka hintalappu tulee olemaan noin 3,65 miljoonan euron luokkaa. Edes loton päävoitto ei siis välttämättä takaa tämän lippulaivan hankintaan riittävää summaa.
Uusia autoja kalleimpia ovat kuitenkin paradoksaalisesti käytetyt autot – eli keräilijöiden harrastamat klassikkoautot. Vuonna 2016 huutokaupattiin vuosimallia 1957 edustava Ferrari 335C yli 33,6 miljoonan euron hintaan! Toisinaan autot siis säilyttävät arvonsa varsin hyvin, vaikka muuta kuulee väitettävän!
Maailman suurin auto
Kaikkein suurimman auton titteli menee Caterpillar 797:lle. Kyseessä on kaivoksille ja raskaan teollisuuden käytetty massiivinen dumpperi, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 1998. Jo yksi sen kuudesta renkaasta painaa 5 300 kg ja kustantaa noin 40 000 euroa. Uusimman ja isoimman mallin, 797F:n, bruttopaino on 623 700 kiloa! Tankki vetää löpöä sellaiset 7 571 litraa. Nopeudessa se ei kuitenkaan kisaa edes naapurin Opelin kanssa: 797F:n huippunopeus on 68 km / h. Eipä sillä tosin talla pohjassa usein huristellakaan.