Katumaasturit ja kevytautot autoilun trendeinä

Tavalliset autot ovat hieman raskaita kaupunkiajoon. Silti suurten kaupunkien keskustoissa näkee katumaastureita ja muita jykeviä autoja, jotka kuluttavat keskimääräistä enemmän polttoainetta ja joiden parkkeeraaminen vie paljon tilaa kaduilta ja parkkipaikoilta. Erilaisten citymaastureiden osuus uusista autoista oli jopa neljännes vuonna 2017.

Romutuspalkkiolla katumaastureita liikenteeseen

Katumaastureilla tarkoitetaan Suomessa yleensä korkeita nelivetoisia autoja. Ihmiset ovat niissä mieltyneitä avariin sisätiloihin ja suurempaan korkeuteen, jonka avulla liikennettä on ikään kuin helpompi nähdä ja seurata. Ihmiset myös kokevat olonsa turvallisemmaksi suuren ja tehokkaan auton kyydissä.

Yksi syy intoon hankkia katumaastureita voi olla uudessa romutuspalkkiokampanjassa. Vuoden 2018 alusta lähtien auton omistajat ovat saaneet romutuspalkkion viedessään yli 10 vuotta vanhan autonsa romutettavaksi. Romutuspalkkion saa silloin, kun ostaa vähäpäästöisen uuden henkilöauton romutettavan auton tilalle. Hieman yllättäen romutuspalkkiota voi saada hankkiessaan uutena tiettyjä katumaasturimalleja. Yllättävää tämä on siksi, että katumaasturit on yleensä mielletty paljon polttoainetta kuluttaviksi ja siten epäekologisiksi.

Kevytautoilla ajettaisiin kaupungistumistrendin perässä

Katumaasturit eivät ole kuitenkaan ainoa trendi autojen suunnittelussa. Ruuhkien, saasteiden ja tilanpuutteen takia on alettu suunnitella kevyempiä ajoneuvoja kaupunkiajoon kaupungistumistrendin jatkuessa maailmalla. Kevytautoja suunnitellaan erityisesti 15–17-vuotiaille, mutta sille ei ole estettä, etteivätkö niitä voisi muutkin ikäryhmät käyttää.

Uudenlainen kevytauto olisi sellainen, jolla saisi ajaa vain 45 kilometrin tuntivauhdilla. Tällaisella kevytautolla ajaminen vaatisi samanlaisen AM-ajokortin kuin mopoautolla ajaminen. Mopoautoja pidetään turvattomina ajoneuvoina muun jykevämmän liikenteen seassa. Kevytautoista suunniteltaisiin mopoautoja vankkarakenteisempia ja siten turvallisempia esimerkiksi kolaritilanteissa. Kevytautojen kohdalla vain jännitettäisiin sitä, etteivät nuoret intoutuisi virittämään autoista nopeita. Kevytautojen viritysmahdollisuudet kun olisivat paljon suuremmat kuin mopoautojen.

Mopoautoilla on sattunut joitain onnettomuuksia viime vuosina, vaikka mopoautoja on verrattain vähän. Vuonna 2017 uutisotsikoihin nousi onnettomuuksia Sastamalassa, Raisiossa ja Eurajoella. Mopoautoja on erityisen paljon Länsi-Suomessa verrattuna Suomen muihin osiin.

Skootteri on hyvä menopeli monissa maissa

Suomen ilmasto-oloissa skootterit ja muut kaksipyöräiset ajoneuvot eivät ole lyöneet itseään läpi. Kylmän ilman, lumen ja jään takia ei ole odotettavissa, että voisi nähdä paljon liikemiehiä mopokypärä päässä viilettämässä skootterilla töihin.

Monissa Aasian maissa, kuten Vietnamissa ja Thaimaassa, skootterit ovat kuitenkin hyvin suosittuja kulkupelejä. Skootterit vievät vähemmän tilaa ja ne aiheuttavat pienempiä ruuhkia. Näissä maissa liikennekulttuuri on Eurooppaan verrattuna hyvin joustavaa ja siellä kaksipyöräisillä ajoneuvoilla on tapana puikkelehtia autojen välistä esimerkiksi liikennevaloissa odottaessa. Silloin kaksipyöräiset moottoriajoneuvot pääsevät ensimmäisinä lähtemään liikkeelle vihreissä valoissa ja autot jäävät niiden taakse.